BRF Laduviken använder mobil porttelefon. Porttelefonen finns endast vid huvudingångarna. Detta innebär att besökaren skannar en QR-kod med kameran i sin smartphone, väljer besöksmottagare i listan och ringer på. Ett video- och röstsamtal kopplas upp med mottagarens smartphone och man kan välja att släppa in eller avvisa besöket.
Detta innebär att utan smartphone och identifiering av boende kan besökare inte släppas in i porten.
Brf Laduviken har genom detta förstärkt sitt skallskydd och därmed kan inga oidentifierade personer gå
runt i våra trapphus.
Du ska skicka ditt telefonnummer via e-post till administratören: porttelefon@brfladuviken.se.
Lägenhetsnummer
Förnamn efternamn
Mobilnummer (46 xx xxxxxx) utan + och 0
Ditt mobilnummer läggs därefter in i portalen. Du kommer sedan att få ett SMS från Zesec med länk som leder till App Store eller Google Play. Följ länken, ladda ner appen och skapa ditt konto. Om du av misstag raderat SMS:et eller har inte fått ett SMS, kan du själv ladda ner Zesec-appen och registrera dig.
Första gången du öppnar appen måste du ge tillåtelse för kamera, batterioptimering och mikrofon.
Skapa ditt konto genom att skriva ditt mobilnummer och godkänn personsuppgiftspolicyn.
Skriv in verifieringskoden som du får via SMS. Fyll i ditt namn, din e-post och välj lösenord. Bekräfta för att skapa kontot.
Om appen inte fungerar som avsett kan det bero på att du inte gett nödvändiga tillåtelser i din smartphone. För att ändra inställningar, gå in under appar, välj Zesec-appen och ge tillåtelse för kamera, plats, mikrofon och enheter i närheten. Utan dessa tillåtelser kan du inte ta emot samtal från porttelefonen. Appen måste vara på och gå i bakgrunden, samt din smartphone får inte stå i ”stör-ej” läge.

Därefter aktiverar administratören dig som synlig i trapphusets boendelista.
Zesec porttelefoni appen stödjer tre generationer av iOS och Android.
– iOS 16, 15, 14
– Android v 33, v32, v31
Om du inte har en kompatibel smartphone eller av andra tekniska skäl inte kan använda Zesec porttelefoni, kan du ansöka om en individuell portkod från styrelsen. Den individuella koden får inte spridas utanför familjen. Skicka ett mail till styrelsen och ange anledning varför du behöver en egen kod och inte kan använda porttelefonin. Efter godkännande av styrelsen, (detta kan ta en månad) måste du underteckna ett avtal i vilket du förbinder digatt inte sprida koden utanför familjen.
Man kan alltid komma in i porten med sin egen dörrnyckel eller tagg.