Hur kontaktar jag styrelsen?
e-post: styrelsen@brfladuviken.se
Adress: Hårdvallsgatan 11, postfack
Hur gör jag nya lägenhetsnycklar?
Föreningen har avtal med Lidingö Lås och Larm
Lejonvägen 14
181 32 Lidingö
Tel: 08-765 25 80Du behöver ha med dig en lägenhetsnyckel, leg samt senaste hyresavin eller överlåtelseavtalet.
(se mer information under fliken Bo i Laduviken)
Kan jag byta lås på vår dörr?
Det är OK att byta lås, men man måste fortfarande kunna bereda tillgänglighet till lägenheten för nödvändiga kontroller och underhåll. I det befintliga låssystemet kan man sätta låset i serviceläge för att ge tillgänglighet. Om man tar bort denna möjlighet måste man antingen vara hemma eller på annat sätt göra det möjligt att komma in i lägenheten.
Hur gör jag för att ändra namn skärmen i trapphuset, postfacket och vid dörren?
Meddela styrelsen vilken information som ska ändras.
Hur fungerar den blåa taggen?
Den blå taggen går till portarna, garaget, sopsugen samt till de läsare som finns i källaren.
Anteckna gärna numren på era blå taggar. Vid förlust av en tagg måste detta anmälas till styrelsen.
Det går att beställa ny/flera taggar mot en avgift. Kontakta styrelsen.
Bostadsrättstillägg på hemförsäkringen?
I föreningens fastighetsförsäkring ingår inte en kollektiv försäkring för medlemmar. Detta innebär att du behöver teckna det extra bostadstillägget på din hemförsäkring.
Vår avfallskvarn fungerar inte?
Avfallskvarnen hör till det inre underhållet och är varje medlems ansvar.
Läs mer om matkvarnen på www.matkvarn.se
e-post: info@matkvarn.se Observera nya bestämmelser från Stockholms stad.
Se på flik sophantering och källsortering i hemsidan.
Avfallskvarnen tillhör lägenheten?
Varje bostad i brf Laduviken är utrustad med avfallskvarn för matrester och bioavfall. . Lägenhetsinnehavaren är underhållsskyldig.
Hur fungerar vår sophantering?
På gården finns en sopsugsanläggning med fraktioner för restavfall, mjukplast och tidningar. Det finns också ett miljörum där man kan lämna kartong, glas, metall, batterier samt ljuskällor.
Övrigt avfall som inte ingår i ovanstående ska lämnas på återvinningsanläggning. Det är varje medlems ansvar att göra detta och inget övrigt avfall får ställas i miljörummet.
Det är varje medlems ansvar att göra detta och det är inte tillåtet att ställa något på golvet i miljörummet. Vik ihop eller platta till kartonger innan du ställer dem kärlet.
(se mer info under fliken Bo i Laduviken)
Vad gör man med frigolit, hårdplast eller trä?
Frigolit, hårdplast och trä lämnar man till återvinningsanläggningen. Inte i sopsugen
eller miljörummet.
Hur bokar jag övernattningslägenheten?
Föreningen har, tillsammans med Brf Spegeldammen, en övernattningslägenhet på Hårdvallsgatan 11.
Bokningen sker via en terminal som finns vid dörren till övernattningslägenheten.
Man kan högst boka 3 nätter i rad och endast ha 1 bokning åt gången.Det kostar 350 kr/natt (augusti 2022) att hyra lägenheten och betalning ska ske innan lägenheten tas i bruk. Betalning sker till bankgiro 382-1915. OBS! Ange hyrestid och det 5-siffriga lägenhetsnummret vid betalningen.
(se mer info under fliken Bo i Laduviken)
Vad gör jag när brandvarnaren piper?
Det innebär att batteriet börjar ta slut och det måste då bytas så snart som möjligt. Våra brandvarnare är ihopkopplade i ett system från Tryva. Det är varje medlems ansvar att ha en fungerande brandvarnare i lägenheten. Ajax brandvarnaren tillhörl lägenheten.
För mer information samt instruktion om hur man byter batteri, se under fliken Säkerhet.
Får jag förvara bildäck i källarförrådet?
Nej, det är inte tillåtet p.g.a. brandrisken. Vid en brand utvecklas giftig rök från bildäcken.
Brandfarliga vätskor eller gas får inte heller förvaras i källarförråden.
Får jag ställa barnvagn eller liknande eller liknande i trapphuset?
Nej. Det måste finnas fria utrymningsvägar i trapphuset.
Hur fungerar TV och bredband i min lägenhet?
Föreningen har bredbandslösning från Telia, där det i varje lägenhet finns en digitalbox och en router. För att få access till nätet måste du kontakta Telia. Avgiften för bredband debiteras på den månatliga avgiftsavin. Digitalbox och routern tillhör lägenheten.
(se mer info under fliken Bo i Laduviken)
Hur gör jag en felanmälan?
Om du upptäcker något som är fel skadat eller trasigt i vår fastighet ska du anmäla det till felanmalan@brfladuviken.se
Om du har något problem som rör det inre underhållet kan du själv anmäla det till JM kundtjänst, kundservice@jm.se. Du debiteras för kostnaden för att avhjälpa felet.
(se mer info under fliken Föreningen)
Vad gör jag om någon sitter fast i hissen?
Ring hisskötare Hissen AB på tel: 08-618 48 48
Vad betyder inre underhåll?
I bostadsrättsföreningen svarar bostadsrättshavaren för det inre underhållet, medan föreningen ansvarar för övrigt underhåll.
För att förtydliga ansvarsfrågan rörande det inre underhållet, hänvisar vi till vår hemsida och dokumentet ”Inre Underhåll”.Enligt bostadsrättslagen och föreningens stadgar ska lägenheten hållas i gott skick. I det fall underhållsansvaret ligger på bostadsrättshavaren är det alltså hans/hennes skyldighet att vidta
och bekosta de reparationer och andra åtgärder som behövs. Detta gäller inte bara efter skador som uppkommit, utan även det långsiktiga underhållet.I det inre underhållet ingår att hålla ytskikt i gott skick. Detta inkluderar golv, tak och bärande väggar inklusive eventuella fuktskydd, vilket är särskilt viktigt att tänka på i badrum och liknande våtutrymmen.
Får jag grilla på balkongen?
Det är tillåtet att använda gas- eller elgrill. Om du använder gas får du max ha en behållare upp till P11 (max 30 liter). Det är förbjudet att förvara gasbehållare i källarfårråden.
Får jag sätta upp markis på balkongen?
Markiser får endast installeras på de översta balkongerna där fasaden är förberedd för detta. Solskydd på övriga balkonger får inte luta eller hänga utanför balkongområdet.
Markiser och balkongskydd måste vara av fabrikat Sandatex 15/79 samt i färg NCS S 2000N.
Föreningen tillåter inte inglasning av balkonger.
Får jag sätta upp lampor, infravärmare eller parabol på balkongen?
Det är inte tillåtet att borra eller fästa något i fasaden på balkongen.
Föreningen tillåter inte att parabolantenner sätts upp på balkongen.
När får jag borra eller utföra reparationer i lägenheten?
Regler om tider för störande arbeten: vardagar från 07.00–20.00,
lördagar 10.00–16.00 och söndagar/helgdagar 10.00-16.00.
Byggentreprenör förväntas tillämpa sedvanliga arbetstider måndag till fredag.
Får jag bygga om i min lägenhet?
Du måste alltid kontakta styrelsen innan du börjar, vissa åtgärder kräver tillstånd.
Se fliken ”Renovering av bostaden”
Vad gör jag om jag har frågor om min avgiftsavi eller vill ställa mig i kö för en garageplats?
Föreningens administrativa förvaltning sköts av Simpleko AB.
Du har tillgång till kundportalen, (portal.simpleko.se), där du loggar in med bankID. Här kan du ställa frågor via ärendehanteringen. Du kan också ringa dem mån-fre 9-12 på telefon 018-66 01 60
Hur ställer jag mig i kö för en garageplats?
Föreningen har 16 st elplatser samt 28 garageplatser utan el.
Utöver bilplatsen har vi 4 MC-platser.För att ställa dig i kö måste du vara medlem i föreningen och då loggar du in på Simplekos kundportal.
(se mer info under fliken Föreningen/Garage)
Får jag hyra ut min garageplats i andra hand?
Får endast hyras ut till medlem i BRF Laduviken. Till övriga efter styrelsens tillstånd.
Hur kommer jag in i hobbyrummet?
Kontakta styrelsen för att få koden.
(se mer info under fliken Bo i Laduviken/Hobbyrum)
Varför har vi skärmar i trapphuset?
Styrelsen använder skärmarna för att informera boende om nyheter ochandra ärenden.
Ta för vana att alltid kasta ett öga på skärmen!
Hur registrerar jag mig i Tryva?
Så här kommer du igång:
1. Ladda ner appen ”Tryva” från App Store
2. Registrera dig genom att följa anvisningarna
Mer information finns på hemsidan.
Får jag hyra ut i andra hand?
För att få hyra ut sin bostadsrätt i andra hand, ska styrelsen ge tillåtelse.
Styrelsen ger endast tillstånd 1 år i taget för andrahandsuthyrningar.Mer information finns på hemsidan: Bo i Laduviken/Andrahandsuthyrning
Vad gör jag vid akut vattenläckage eller vattenskada?
Stäng av huvudventilen så snabbt dukan! Ta reda på var huvudvattenventilen är placerad i din lägenhet.I de flesta lägenheten finns ”vattenskåp” i badrummet.
Vid vattenskada i lägenheten kontakta alltid styrelsen.
Vad gör jag vid elavbrott i lägenheten?
Om din lägenhet är utan ström har förmodligen en säkring gått. Kontrolleraförst ditt elskåp i lägenheten. Om ingen säkring har gått, kan det vara huvudsäkringen. Kontakta då styrelsen som har nyckel till elskåpet i källaren.
Vad gör jag vid inbrott i fastigheten?
Informera styrelsen och dina grannar om inbrottet.
Meddela styrelsen via e-post.